L-am cunoscut pe bătrânul…


Tot aducând vorba de Andrei Pleşu, şi ştiindu-se că orice specie de hibrid pe jumătate scriitor, pe jumătate jurnalist, nereuşind în cele din urmă să ajungă să fie nici una, nici alta, face apel, în evocările publice, pentru epataj, fie la bătrânul Nichita (dacă e literat), fie la Dumitru Stăniloae am aflat de curând (dacă e teolog), o să aduc aminte de un episod în care am schimbat două propoziţii cu Andrei Pleşu. Nu telefonic, nici în interes de ziar. Nu slăvindu-l pe el, ci lustruindu-mă pe mine, cum zicea bătrânul Eminescu.

Eram noi, gaşca de jurnalişti culturali de la cotidianul X, invitaţi la masa de Crăciun a redacţiei Y, al cărei director fondator e Andrei Pleşu. Asta întrucât traversasem o interesantă colaborare cu redacţia Y, în al cărui sediu chiar fusesem găzduiţi o vreme. Numai că era masa dinainte de Crăciun, nu chiar de Crăciun, în jurul căreia  – aflasem că era o cutumă de fiecare an a redacţiei – se aflau nume mari din cultura românească. Din dureroasă nefericire, două dintre ele se vor pomeni de acum înainte doar în rândul drepţilor.

Şi cum eram eu, pe atunci, mai postitoare din fire, ori cel puţin aveam voinţă, m-am trezit că arunc, peste masa plină de preparate din carne etc, înainte să dau bună ziua, ceva de genul „da’ se posteşte aici, nu glumă!” Şi asta pentru că mi se păruse că „bătrânul” Andrei dădea semne de sastiseală, ori poate trebuia să traverseze pentru a nu ştiu câta oară rutina meselor colegiale de Crăciun, ori poate, îmi închipuiam eu, masca cu fineţe, dar cu resurse minime, probleme de sănătate, ca atâţia alţii. În plus, dar pe dos, în totala mea lipsă de fineţe, am riscat orice fel de dialog cu maestrul, dar parcă mai mult am vrut să-l contrariez, trăgându-l din amorţeală şi năzuind să mă fac, totodată, remarcată. Dar fiindcă tonul  vocii mele n-a acoperit suficient pe cel al vocilor celorlalţi, s-a lăsat, brusc, tăcerea, în timp ce şeful meu direct, scriitorul C., a fost nevoit să traducă:  „A zis că nu ţinem post, ea ţine…”. Se voia un atac dur, mă păcăleam eu singură, direct, la spiritul  de sorginte atee al intelectualităţii româneşti. Bătrânul s-a uitat cam lung pe sub ochelari şi cred că a gândit: „Şi chestia asta trebuia să vină de la o blondă?”. Apoi, încurcat şi respectuos, mi-a indicat ceva bucate ce puteau fi considerate de post.

Mârlănia mea de atunci n-a fost egalată decât de intervenţia istoricului C., pe atunci ministru, care, la plecare, i-a aruncat şefului meu: „Voi puteţi să plecaţi. Domnişoara blondă poate să rămână”.

La scurtă vreme, am aflat că „bătrânul” fusese avariat de o operaţie extrem de complicată, dar că avusese aceleaşi grijă şi fineţe să nu dispară din spaţiul cultural românesc (lansări, chiar interviuri telefonice etc), înlocuind absenţa sa prin cuvinte scrise pe patul de convalescenţă.

Amintiri, pentru mine, frumoase.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la L-am cunoscut pe bătrânul…

  1. xxl zice:

    Asta ar fi trebuit sa se numeasca: Avantajele postului :)))

  2. ioanabogdan zice:

    :)) Bun titlu, da. Şi postului, şi postului. Adică vreau să zic că m-am şi prins pe deasupra.

  3. Iulia Popescu zice:

    hahaha, ai avut totuși buna finețe de a remarca toate astea (rumoarea dimprejur…). eu nu fac nici atât… după ce-o torn anapoda peste masă, îi dau înainte netulburată, parcă fără simțul ridicolului sau cumpătată blândețe… Abia pe urmă mă opresc și observ ce-am devastat și ce-a mai rămas 🙂

    și eu sunt postitoare, nu dintre cele mai bune (și asta e nasol, pt. că deși o știu, sunt foarte strictă înaine cu o săptămînă de sărbătoarea respectivă, toată lumea trebuind, prin urmare, să îmi respecte asta…)

Lasă un răspuns

