Tata, tata și copilul


De câte ori dau drumul la TV, trebuie să mă aștept că vreun amic din copilărie, vreo amică, vreun fost coleg au devenit ținta unui circ mediatic. Asta când nu mut pe telenovele. Mai lasă încolo telenovelele, că te tâmpesc de tot!, zice S. Ce să spun, parcă Solitaire nu te tâmpește. Uită-te pe Animal Planet, zice. Acolo se uită Maronica toată ziua, m-am săturat. Dă-i pe History! Pe History intru în depresie. Citește o carte! În timpul liber? Nu citesc destul la muncă??

În fine, până la urmă voiam să spun că în scurt timp o să devenim o națiune de vedete. Nici nu mă miră, oamenii deștepți au plecat din țară. Nu că noi am fi tâmpiți. E ca și cum mi-aș accepta eșecul. Iar eșecul nu se vede acum. Se vede la scorul final.

Până la urmă m-a mâncat și am dat pe un post de știri. Unde l-au tăvălit cum nu se poate pe X, cu care am copilărit. Era de o inteligență sclipitoare de mic. Plin de viață, pus pe poante, frumos, educat, între primii în școala noastră, cam pretențioasă, de cartier. Că nu era orice cartier, era unul celebru. M-am uitat pe pagina lui X de FB. „Brută, se isteriza unu, maică-ta știe ce faci?” Nu știe, sărmana, s-a dus dincolo, când X era încă destul de tânăr. Mi-l amintesc bine: era singurul care nu și-a pierdut cumpătul în atmosfera încărcată pricinuită de ceremonialul înmormântării. Nu-și permitea luxul, trebuia să ducă totul la bun sfârșit.

Mai târziu, din ce am văzut tot pe la TV, că altfel nu aflam nimic, X a pierdut două soții. Una după alta. N-au plecat dincolo, dar au fugit. Acum i-a fugit fata. De prea mult bine, mă gândesc, că în rest nu i-a lipsit nimic. X i-a pus la dispoziție tot. Vacanțe, confort, bună-creștere, n-am nicio îndoială.

X nu s-a îmbogățit peste noapte. A fost primul din blocul nostru care a condus un Lăstun, numai ca să aibă mașină. Ambițios, a trăit pentru adevărul lui și atât. Fiind înalt, se strecura greu la volan, și noi, vecinii, știu eu care „noi”, ne vâram nasurile borcănate pe ferestre, sau coroiate, după caz, să râdem de X că e prea mare pentru mașina lui.

Acum fata lui X e adolescentă rebelă, nu poți s-o condamni, adolescenții sunt mai tot timpul rebeli. Dar nici pe părinți nu poți să-i condamni, când fac totul pentru tine. Când te recuperează de pe coclauri și te aduc cu un șut în fund acasă, la 15 ani. Dacă mă aducea tata acasă la 15 ani, cu un șut în fund, de la discotecă, i-aș fi mulțumit. Dar eu m-am întors singură, ca proasta, și tot tata mi-a mulțumit frumos mie cu două curele la spate, după care a plecat pentru jumătate de an.

Acum aud că X e violent. Asta pentru că e X, și nu vecinul meu de la parter. Sau de sus. Sau din stânga sau din dreapta. Violența domestică, vorbesc de cea reală, nu supradimensionată de televiziuni, e literă de lege în statul nostru creștin-ortodox.

În Biserica de lângă locuința mea, am întâlnit trei sau patru femei care vând lumânări. Voluntariat. Trei dintre ele, mame, au fost abuzate, bătute violent de soții lor, și au ales să-i urmeze lui Hristos. Ăsta e adevărul lor pentru care luptă. Mă întreb de ce televiziunile nu fac un reportaj cu cele trei femei. Sau cu altele, la întâmplare. Păi cum să facă, ar muri de foame. Sau de coafor. Că se poate muri din multe.

Românii nu mai muncesc din plăcere. Nu mă surprinde că formăm o nație de oameni invidioși și frustrați. Înjurăm tot ce primim, uităm să mulțumim mai întotdeauna și mai întotdeauna vinovat pentru dezastrul personal e cineva, în orice caz altul decât noi înșine.

În ciuda atacurilor mediatice, X pare mulțumit. Cred și eu. Și-a crescut fata singur, a educat-o și i-a oferit un trai bun. Dragoste, devotament. Și mi se pare normal să fie răsplătit cu toate darurile bune. Așa că frustrații, ciocu mic și joc de glezne. Lumea asta trăiește și ea într-un echilibru. Și nu știi niciodată când ajungi „vedetă” și când ți se întoarce platoul cu frișcă drept în moacă.

Stai, că uitam esențialul. Să mai mulțumim și noi din când în când. Nu doare.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

